Ägg

Hade tänkt ge mig ut o springa idag i solen. Men det slutade med att jag la mig på soffan och sov en timme istället. Lite godis på det också. 

Snubblade över en bra länk innan. Aldrig mer kommer ett ägg bli läsare eller hårdare än man önskar. Genom att ange storlek på ägget, hur man vill ha det, äggets startemp och höjd över havet får man ut exakt hur lång tid det måste koka.
Adressen till sidan är http://www.kjemi.uio.no/publikum/popularkjemi/egg/

Dock kvarstår problemet att ägget måste läggas i vattnet innan det är varmt för att inte spricka. Hur ska man räkna tiden när vattnet långsamt närmar sig kokpunkten?

Kommentarer
Postat av: lisette

för avancerat gustaf! för avancerat..

2009-04-06 @ 22:23:36
Postat av: sara

fast du kan ju skvätta i lite mjölk precis när vattnet börjar koka o du ska lägga i ägget, då spricker det inte! funkar för mig iaf...plus att du sakta sänker ner det med en sked för att vänja honom/henne vid värmen.

2009-04-09 @ 13:00:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0